Aircondition Service - hvorfor og hvordan?
Indhold
- Hvorfor få lavet et aircondition service?
- Hvad laves der ved et service?
- Skal jeg gå til et værksted?
- Hvor ofte skal bilens aircondition have service?
- Hvad koster et service af klimaanlægget.
- Tips til vedligeholdelse af bilens klimaanlæg
Hvorfor aircondition service?
Et klimaanlæg er efterhånden standard i næsten alle nye og brugte biler, og bidrager både til øget komfort og øget sikkerhed. Bilister er nemlig mere koncentrerede og opmærksomme ved behagelige temperaturer, og selvom et klimaanlæg bruger energi, er det billigere at køre med den automatiske klimakontrol aktiveret end med et åbent vindue. Klimaanlægget er dog et lukket system og kræver løbende vedligeholdelse, derfor er det vigtigt at få lavet et aircondition service.
Kølervæske kan lække, og bakterier kan forårsage dårlig lugt. Stanken er ikke kun ubehagelig, men potentielt sundhedsskadelig. Derudover kan systemkomponenter i klimaanlægget også blive beskadiget. Klimaanlægget kontrolleres derfor ved service og repareres om nødvendigt. Dette hjælper også med til at bevare køretøjets værdi, fordi biler uden fungerende klimaanlæg er vanskeligere at sælge.
Hvad foretages der ved et aircondition service?
Et aircondition service eller klimaanlæg-service kan variere fra værksted til værksted, så det er vigtigt at sammenligne de individuelle tilbud med hinanden. Som regel begynder arbejdet med en funktionel og visuel inspektion. Airconditionanlægget bliver testet for dets køleevne, og komponenterne såvel som kablerne undersøges. Udskiftning af defekte komponenter koster ekstra. Derefter tømmes anlægget for kølevæske, dette renses og vejes for at fastslå om der mangler væske. Der tilføres evt manglende mængde væske. Afhængigt af omfanget af service, kan der også foretages en "Vacuum test for at sikre, at systemet er 100% tæt
Som allerede nævnt, er et besøg på et specialværksted nødvendigt ved et aircondition service, fordi håndtering af kølemiddel kræver særlig viden og fordi den korrekte mængde kun kan bestemmes ved vejning. Service-systemer fra nettet, fungerer normal via tryk, men tryk er blandt andet afhængig af højde og temperatu og da klimanlægget er følsomt overfor forkerte mængder kølemiddel, risikerer du at ødelægge det og øge reparationsomkostningerne. Derudover er der risiko for at tilføre små mængder kompressorolie ved påfyldningen, hvilket ikke er muligt ved manuel påfyldning. Det er derfor bedst, at overlade et aircondition service til et professionelt værksted.
Desinficer klimaanlæg
Ønsker du blot at desinficere bilens klimaanlæg, kan du købe rengøringsmidler på Carpardoo.dk. De er meget effektive, og er i stand til at bekæmpe bakterier i anlægget. Årsagerne er imidlertid endnu ikke fjernet. For at have en varig effekt skal du finde ud af, hvor vandet samles i klimaanlægget og afhjælpe årsagen. Et værksted kan normalt gøre dette bedre med deres erfaring og ekspertise.
Find desinfektionsmiddel til klimaanlæg her.
Hvor ofte skal du have dit klimaanlæg serviceret ? Hvornår skal du gøre det?
Der er ingen faste intervaller for klimaanlægget eller et aircondition service, fordi behovet opstår som følge af brugen af klimaanlægget. Grundlæggende skal et velfungerende klimaanlæg være i stand til at arbejde vedligeholdelsesfrit i flere år. Da kølemiddel imidlertid kan sive ud gennem slangeforbindelserne eller sprækker, vil det være fornuftigt at genopfylde inden for de normale serviceintervaller. Om foråret, især når temperaturerne stiger, tilbyder værkstederne ofte billige klimatjek.
Hvad koster et aircondition service
Der er flere faktorer, som påvirker prisen på et klimaanlæg og aircondition service. Hvor meget kølemiddel er der tilbage? Hvilket kølemiddel bruges? Er det nødvendigt at søge efter lækager? Bør klimaanlægget desinficeres? Skal kompressoren, fordamperen eller kondensatoren udskiftes? En desinfektion af anlægget kan godt koste 300 kroner, kølemidlet koster mellem 350 og 1000 kroner alt efter type. Når man ser efter huller og lækager, spiller timeprisen og bilens konstruktkion også en betydelig rolle. Er Klimaanlægs kompressoren f.eks. dybt inde i motorrummet, kan det hurtigt blive en dyr affære.
Tip til håndtering af aircondition
Du skal tænde klimaanlæget regelmæssigt, også om vinteren, så kompressoren smøres. Tag eventuel lugt alvorligt. Skimmelsvamp er sundhedsskadeligt og kan være ekstra slemt for allergikere. Undgå kondens i klimaanlægget ved regelmæssigt at rense drænrørene og bruge ventilation til at tørre systemet, før du parkerer bilen.
Et lille tip: Sluk altid for klimaanlægget kort før ankomst til din destination, og lad ventilationen fortsætte med at køre. Derved kommer der evt. vand ud af systemet, og risikoen for bakterie-ophobninger forhindres.