Skift af støddæmpere - symptomer og omkostninger.
Indhold
- Støddæmperens opgave
- Støddæmpers struktur og funktion
- Hvornår udskiftes støddæmpere?
- Hvordan opdager du defekte støddæmpere, og hvad er årsagerne?
- Hvordan skiftes støddæmpere, og hvilke værktøjer har du brug for?
- Hvor meget koster det at skifte støddæmpere?
Hvad er en støddæmper?
Som navnet støddæmper antyder, skal komponenten absorbere stød. Det lyder logisk, men det er forkert, fordi det faktisk er et vibrationsspjæld. Stødene absorberes af fjedrene, der omdanner stødenergien til vibrationer. Støddæmpere hjælper med at omdanne vibrationsenergien til varme, så de gyngende bevægelser, der indledes, falder så hurtigt som muligt. De bidrager ikke kun til kørekomfort, men er især relevante for bilens sikkerhed. Støddæmpere hjælper med at forhindre, at bilen ryster, især når der er hurtige belastningsændringer. De sikrer også, at hjulkontakten med vejen forbedres, hvilket betyder, at der kan overføres flere bremsekræfter, hvilket giver en kortere bremseafstand. Støddæmpere forhindrer også, at dækkene slides for hurtigt.
Struktur og funktion på en støddæmper
Støddæmpere arbejder ved hydraulisk at trykke olie gennem en fjederplade på stempelstangen. På grund af kompressionen på de smalle punkter stiger temperaturen på olien, hvorved energien fra vibrationen udvindes. Varmen (op til 120 °C) frigøres derefter. Selvom olie altid er ansvarlig for dæmpning, er der også gastrykspjæld. Det har den specielle egenskab, at olien i stemplet sættes under højt tryk af en gas (normalt komprimeret nitrogen). Dette forhindrer, at olien skummer, når den passerer gennem de smalle punkter.
Hvornår udskiftes støddæmpere?
Støddæmpere udskiftes altid, når de har en defekt. Afhængig af kørestil og kvalitet holder de mellem 80.000 og 120.000 kilometer. Ud over udskiftning af slidhensyn tilrådes det også, at tilpasse støddæmpere, når der foretages ændringer i chassiset. F.eks. er stempelstængerne ofte for lange, når undervognen sænkes , dvs. uden at skifte støddæmpere ville der være risiko for, at stempelstangen banker gennem stemplet under kørslen. Såkaldte rejsebegrænsere løser problemet ved at begrænse stempelstangens bevægelsesfrihed under kompressionstrinnet, dette bør dog kun ses som en midlertidig foranstaltning.
Hvordan opdager du defekte støddæmpere, og hvad er årsagerne?
Det første tegn på en defekt støddæmper er et usædvanligt dækslitage. Da hjulet mister kontakten med vejen oftere, og der er korte slipmomenter, slides dækket meget hurtigere end med fungerende støddæmpere. Defekte støddæmpere resulterer også i ændringer af styrefunktionen og en usædvanlig gyngning af bilen, hvilket også kan forårsage kvalme/køresyge.
De flester tager herefter til et værksted, hvor hjulet afmonteres, for at være i stand til at se på akselophæng samt ophæng og dæmpning. Forseglingen på stempelstangen lækker ofte, hvilket får noget olie til at pumpes ud af stemplet med hver bevægelse, hvilket betyder at støddæmperen skal udskiftes. Dette arbejde skal udføres ved aksen(sætvis) for at minimere værkstedets omkostninger.
Hvordan skifter du støddæmpere, og hvilke værktøjer kræves der?
Akselskonstruktionen og dermed støddæmpernes placering adskiller sig fra producent til producent og fra model til model. McPherson stivere er almindelige på forakslen, hvor fjederen og støddæmperen danner en enkelt enhed. Støddæmperen har et beslag, og fjederen understøttes på støddæmperen. Støddæmperen er derefter normalt forbundet direkte til styreknaplen. Det understøttes øverst i stivere-understøtningslageret, som også er kendt som stiverkuppel eller kuppelager. Twist-beam-aksler er ikke ualmindelige på bagakslen, hvor fjederen og støddæmperen er forbundet til både akslen og rammen.
Bilen kommer på en løfteplatform, hjulet fjernes, og med torsionsbjælkeaksler anbefales det at aflytte akslen med et gearstik. Koblingsstangen på forakslen skal ofte fjernes, og hvis bremseslangen eller kablerne fra slidindikatoren og ABS-sensoren er fastgjort til støddæmperen, klemmes de også ud. Støddæmperen fastgøres normalt med en eller to store holderbolte, der skal løsnes. En stålbørste og rustfjerner hjælper, hvis forbindelsen medfører problemer. I nogle tilfælde skal monteringen i styreknuden også bøjes åben med en ekspansionsmøtrik for at kunne fjerne støddæmperen. Før det løses ved dets øvre stoppesteder eller ved katedral lejren. Hvis du nu holder en støddæmper i hånden, skal fjederen og støddæmperen adskilles. Dette er kun muligt ved hjælp af en fjederspænder. Fjederspænderen placeres på fjederen og strammes med moment, så fjederpladen kan frigøres og fjederen fjernes.
OBS: Den spændte fjeder medfører en høj risiko for kvæstelser! Ved montering af fjederspænderen skal det derfor sikres, at fjederen er lige og ved stop. Naturligvis bør fjederspænderen også gøre et solidt indtryk.
Den nye støddæmper kan nu installeres. Transportlåsen skal frigøres til dette. Der er også en risiko for personskade på dette tidspunkt, fordi stempelstangen svinger opad, men du skal undgå at løsne transportlåsen, når stempelstængerne peger nedad, da dette kan suge luft ind i arbejdscylinderen med en to-rørs spjæld. Den hydrauliske olie skummer op, og dæmpningen er nedsat. Fjederen og spjældet kan nu tilsluttes igen, og støvbeskyttelsesmufferne monteres. De er enten inkluderet i leveringsomfanget af støddæmperen eller skal købes som et beskyttelsessæt. Genanvendelse af de gamle bælge anbefales ikke. Når dette trin er afsluttet, samles støddæmperen eller støddæmperen i omvendt rækkefølge.
Hvor meget koster det at skifte støddæmpere?
Støddæmpere er relativt billige og er som regel med tilføjelsesdele såsom et støvbeskyttelsessæt og nyt kuppel, der kun koster omkring 700 – 1.500 kroner pr. Stk. Grundlæggende kan chauffører af tunge SUV'er forvente noget højere udgifter. Værkstedets arbejdstid er den anden store omkostningsfaktor og varierer meget afhængigt af region, bil og akse. Som regel er omkostningerne på fronten markant større, så du skal forvente i alt ca. 2.500 – 3.500 kroner for forakslen, hvis udskiftningen afsluttes på cirka 1,5 timer. På bagakslen er 30 minutter normalt nok, så skifteomkostningerne lander på omkring 1.500-2.500 kroner.